Thursday, April 17, 2008

Nikon vs Canon


Tentu ramai tertanya2 brand mana satu yang bagus antara Nikon dan Canon. Kalau kita pergi mana2 pasti akan terjumpa group Nikon dan group Canon dan pastinya setiap pemiliknya akan mempertahankan brand masing2. ada yang kata Nikon bagus dan ada yang kata Canon bagus. Tapi hakikat sebenarnya adalah bergantung pada orang itu. Tak guna ada alatan yang bagus tapi orang yang menggunakannya tidak bagus atau tidak pandai. Hasilnya gambar yang diambil tetap tidak cantik jugak.

Kalau ikutkan sejarahnya, Canon lebih dahulu menghasilkan kamera berbanding Nikon. Tetapi sebelum terhasilnya kamera Nikon, Canon menggunakan lensa dari Nikon untuk kameranya. Ini membuktikan bahawa lensa Nikon lebih baik dan berkualiti dari Canon.

Selepas beberapa tempoh masa barulah Nikon menghasilkan kameranya sendiri, maka selepas itu Canon tidak lagi menggunakan lensa dari Nikon. Kalau kita bicarakan tentang kamera tanpa lensanya tentu ada yang mengatakan bahawa Canon lebih baik kerana ia terlebih dahulu menghasilkan kamera berbanding Nikon. Sedangkan Nikon hanya terkenal dengan Lensanya sebelum itu.

Apa2 pun itu terpulang la pada tanggapan masing2. apa yang penting jangan menilai sesuatu benda itu dengan hanya dengan mendengar atau terpengaruh dengan cakap2 orang atau iklan. Sepatutnya apa yang perlu kita buat adalah untuk mengenali kamera kita dengan sepenuhnya dari A to Z.

Kita sepatutnya mengenalpasti apa kemampuan dan kelemahan kamera kita dengan lebih teliti supaya kita mampu untuk menghasilkan gambar yang terbaik dengan mengaplikasikan kedua2 kemampuan dan kelemahan itu.

Selain Nikon dan Canon ada banyak lagi brand2 kamera kat luar sana seperti Olympus, Sony, Kodak, Pentax dan Lieca. So pandai2 la kita memilih kriteria apa yang kita perlukan dan berapa banyak duit yang perlu kita belanjakan dalam membeli sesebuah kamera itu.

Pada aku selain menggunakan Nikon, ada juga kamera lain yang aku gunakan ikut kesesuaian aktiviti dan keadaan la. Kalau nak ambil gambar2 biasa aku pakai kamera Compaq biasa jer sebab senang dibawa dan mudah disimpan dalam poket je. Bila betul2 nak shoot gambar baru aku pakai kamera DSLR sepenuhnya. bak kata pepatah "lain padang lain belalang" jadi lain situasi dan keadaan maka lain la penggunaan kameranya. contohnya Canon banyak digunakan dalam Sport kerana pemprosesannya pantas.
sekian.

p/s : mungkin pembaca ada maklumat dan pendapat yang berlainan