Monday, November 15, 2010

Memancing di Empangan Hulu Langat


Pada 13 Nov 2010, boring2 petang tu saya terus jer memandu kereta pergi memancing kat empangan hulu langat. Terdapat banyak lokasi di kawasan ini, tetapi sering kali penuh dgn pemancing2 yang menghabiskan masa hujung minggu mereka disini. Untuk berchamping walaupun kawasan banyak tetapi kawasan yg rata untuk pasang khemah tidak banyak. kebiasannya pemancing akan datang hari sabtu lewat petang atau malam dan memancing sehingga keesokkanya hari ahad.



Terdapat sesetengah tempat ada kain plastik pvc yang ditinggalkan oleh pemancing sebelum ini, ia boleh dijadikan tempat berteduh, tetapi kebanyakannya bocor. oleh itu ada baiknya kalau hendak bermalam bawala ground sheet dan fly sheet sendiri. kawasan lokasi memancing ini berhampiran dengan jalan, oleh itu anda akan rasa selamat pakir kereta dan jika berlaku kecemasan. cuma kawasan ini jauh dari bandar. Bandar yang terdekat adalah pekan batu14.




Hasil temuramah dan berkongsi pengalaman dan ilmu dgn jiran2 pemancing maka saya dapat mempelajari beberapa ilmu baru dan tip jika memancing dikawasan ini. Kebiasanyannya pemancing di lokasi ini menggunakan 4 jenis umpan serentak pada satu kail 4 mata. Umpan tersebut adalah Cengkerik, Cacing, Dedak, Palet makanan ikan. Ikan yang diperolehi pulak adalah ikan keli, talapia, toman, puyu, baung.

Berikut adalah waktu2  yang sering ikan makan

Pagi - Toman, puyu
Petang - Keli, Talapia
Malam - Keli, Talapia
Tengah Malam - Baung

Tips : kalau nampak org asli pada waktu tersebut menunjukkan kan langkah kanan la kita. ini bermaksud time ikan tengah banyak. tetapi kena tgk apa umpan orang asli tu guna. ikut jer, biasanya orang asli guna cacing.



Ini adalah antara risiko yang dihadapi jika pakir kat sini. tetapi kejadian ini jarang sangat la berlaku. Lori yang terlebih ,uatan tergelongsir turun dari menaiki bukit dan meranapkan kereta yang pakair kat sini. kejadian berlaku sejam sebelum saya datang. tiada kematian, pemiliknya ketika itu sedang asyik memancing. Kalau boleh jgn pakir terlalu tepi jalan sangat.