Saturday, July 17, 2010

Memancing Udang Galah Endau Rompin

Berikut adalah sedikit coretan Trip memancing di Endau Rompin yang telah saya dan pakcik  pergi pada 7-9 March 2010 yang lalu. Rmah rakit dan sampan ini disewa dari salah seorang org asli di kawasan tersebut. Selain rumah rakit, Pengusaha ini juga menyediakan pondok yang besar di tepi sungai siap dengan tandas, perigi dan tempat masak. hanya saya dan pakcik berdua sahaja yang tempah rumah rakit tersebut pada waktu itu dimana tempahan tersebut dibuat oleh pakcik saya berbulan sebelum itu. Rumah rakit juga lengkap dengan pelita kabat dan juga dapur untuk memasak.



Ini lah rumah rakit yang disewa selama 2 hari. Rumah rakit ini tidak bergerak. kami menggunakan sampan  untuk memancing udang du lubuk2 yang telah dikenalpasti oleh pakcik aku sebelum ini.



ini adalah antara udang galah yang berjaya di pancing.

Ulasan trip ini. Udang yang kami dapat tidak banyak, kalau 5-6 kilo seorang tu kira sikit la. biasanya sebelun ini kalau pakcik aku turun mau 20-30 kilo. kali ini tak berapa baik. antara faktor nyaadalah disebabkan kesan penerokaan tanah. banyak kawasan di tarah dan dibersihkan. jadi apabila hujan air selut kawasan yang dibersihkan akan masuk ke dalam sungai. selain itu rasun rumput yang digunakan bagi pembersihan tanah juga turut mencemari sungai.

Gambar kurang jelas kerana hanya menggunakan kamera phone nokia 1.3 mp sahaja waktu itu. kamera tertinggal kat keta. dah dok kat umah bot dah tak boleh patah balik dah.

Jika ada yang berminat untuk sewa bot atau rumah rakit boleh la msg dalam komen. saya boleh tanyakan pakcik saya no kawan dia tu.