Thursday, October 16, 2008

Kos Mendaki Gunung Kinabalu Meningkat

Kos untuk mendaki Gunung Kinabalu telah meningkat. Boleh dikatakan berganda jugak la. Aku jadi mendaki gunung kinabalu kali kedua tahun depan 2009. Oleh sebab rancangan ini telah dibuat awal sebelum semakan harga 2009 keluar, maka rancangan di teruskan walaupun kosnya telah meningkat. kalau tahun lepas 2007 cuma bayar chalet di laban rata (RM40 semalam di gunting lagadan hut) tanpa makan. tapi kos sekarang seperti berikut:

Gunting Lagadan Hut x 1pax = RM290
Termasuk
1 x Pkg Accommodation (LR)
1 x Pkg Packed Lunch from Balsam C
1 x Pkg Dinner at LR
1 x Pkg Breakfast at LR
1 x Pkg Lunch at Balsam Rest at KP

Setelah ditambah kos asas mendaki (permit, insuran, guide...) kos total sekitar RM500

itu belum termasuk sewa van, hotel dan tiket flight. kira2 dalam RM1000 jugak la habis. Tapi tidak perlu risau kita bukan sekali gus kena bayar RM1000.

Ini cara aku buat planing
Step 1
mula2..6 bulan sebelum tarikh dirancang, buat tempahan tempat dulu, kena awal sebab selalu je penuh. so bayar tempahan chalet di laban rata. ini dalam RM300-350 (2009 la). tempahan boleh melalui telefon atau email jer pon boleh. bayaran Bank in jer ke akaun mereka.

Step 2
Survey tiket Air asia pada tarikh yang di tempah. cari tiket best price punya. jika ada terus beli. boleh jugak survey tiket dulu sebelum tempah di kinabalu. tapi kekadang tiket dapat murah ..tarikh pulak penuh.so pandai2 la

Step 3
1 atau 2 bulan sebelum bertolak, baru booking hotel murah dan van. biasnya hotel murah dan van ni tak perlu risau, memang banyak dan senang dapat. jika pergi 2-3 orang tidak perlu sewa van, naik teksi atau bas pun dah cukup.

step 4
tiba masa bertolak la....

kepada sesiapa yang berminat boleh tempah terus dari no berikut
088 245742 mintak sambungkan ke bahagian reservation mendaki.

ok itu saja tips.

Kemaskini terbaru : 16 Sept 2009
Sila Muat Turun Senarai Harga Pakej Penginapan Mendaki dan Senarai Yuran mendaki di bawah ini.

1. Harga Pakej Penginapan Mendaki kinabalu
2. Harga Yuran Mendaki Gunung Kinabalu

**harus ingat yuram mendaki dan pakej menginap di laban rata adalah berbeza so kena bayar dua2 la. yuran mendaki dibayar semasa hendak mendaki, manakala pakej penginapan perlu di tempah dan bayar lebih awal.

Jika ada pembaca blog saya ini mendapat senarai terkini yang berbeza dari yang saya ada harap dapat maklumkan pada saya. sekian.

CONTACT
Sutera Sanctuary Lodges
G 15, Ground Floor, Wisma Sabah
8000 Kota Kinabalu Sabah
tel : 088 243629
Fax: 088 259552
Email : info@suterasanctuarylodges.com
Web : : http://www.suterasanctuarylodges.com

email untuk tempahan : sswisma@suteraharbour.com.my, sslgillian@suteraharbour.com.my, ssl_reservation@suteraharbour.com.my

 

 

Kepada pembaca2 blog saya dan pelawat2 yang budiman (4/11/2010)

sy mohon maaf sekiranya lambat membalas komen anda atau pun terlepas pandang untuk balas komen anda disebabkan aktiviti yang sering sibuk..

harap maklum